A borsodi sajtó története a kezdetektől napjainkig

A közszolgáltatástól a kereskedelmi jelleggé válásig
(Az Észak-Magyarország és a Déli Hírlap tükrében)

Múlt idéző - a borsodi sajtó

A felső-magyarországi régió második legnagyobb városának Miskolcnak ipari, kereskedelmi szerepe is jelentős volt. 

A sajtó története a 18. századik nyúlik vissza  megyénkben. Elég nagy érdeklődés mutatkozott

iránta , a miskolciak és borsodiak régebben is nagy újságolvasók voltak. 1787-ből maradt egy városi jegyzőkönyv, mely szerint "özv. Landererné könyvnyomtatónénak házánál bizonyos újonnan támadt Újság Írónak, az új híreknek kibocsátására szabadság engedtetett". Sajnos, se az újságírónak a neve, se az újságpéldányok nem ismeretesek. Az első magyar nyelvű újság, a Magyar Hírmondó 1780-ban jelent meg, láthatjuk, milyen frissen alkalmazkodott Miskolc a haladáshoz.

Az első miskolci lap  Miskolci Értesítő. 1842-ben jelent meg, Lichtenstein József és Furmann B. Ferdinánd szerkesztették . A mai igények szerint nem is újság, csak hirdetés-tár, kibővítve hivatalos rendeletekkel.

Ugyanabban az évben Kun Vilmos főbíró sürgeti könyvében, "Bár városunkban jöhetne ki egy Héti lap, melyben megyénket, bárosunkat érdeklő tárgyak komolyan megvitathatnának. Erre nekünk igen nagy szükségünk van."

De a sajtó ügye csak a hirdetési lap keretei között maradt. 1848-ban a cenzúrától mentes sajtó idején Okruczky Aurél szerkeszti a Miskolczi Értesítőt. Már több közérdekű cikk is megjelenik benne. Szemere Bertalan, felvidéki kormánybiztos ebben a lapban közölte rendeleteit. 1852-ben Balajthy József ismét csak hirdetési lapot indít Borsodi Értesítő néven

A korszerű hírlapírás megalapítója Rácz Ádám nyomdász, lapszerkesztő volt, aki 1866-ban jelentette meg a Borsod-Miskolci Értesítőt.
 A Magyar Iparosok Lapja 1878-ban, az első miskolci napilap, a Miskolczi Társalgó 1880-ban látott napvilágot.

Az Észak-Magyarország története

A magyar Szocialista Munkáspárt Borsod megyei Bizottságának napilapja. Hétfő kivételével hétköznap 8, ünnepnapokon12 oldalon jelenik meg. A lap előfizethető. Előfizetők száma 22.840 (kb. minden 3. háztartásba jár  a megyei lap).

Az Észak-Magyarország a Felvidéki Népszava és a Szabad Magyarország jogutódjaként jelenik meg. A Felvidéki Népszava a Szociáldemokrata Párt, míg a Szabad Magyarország a Kommunista Párt újsága volt s az utóbbi Miskolc felszabadulását követően 1944-ben jelent meg először.

A két munkáspárt egyesülésekor a két lap is összeolvadt, s ettől kezdve Észak-Magyarország néven jelenik meg.

 A lap naponta jelent meg, kivéve az infláció éveit, amikor a papírhiány miatt időszakosan, csak heti háromszor.

Megalakuláskor  alap mindössze 2 oldalas (1 lap) volt, később 4 oldalon, az '50-es években 6 oldalon, s 1969-től 8 oldalon jelenik meg. Az '50-es években az Észak-Magyarország, hasonlóan a többi megyei laphoz a központi lapokat másolták. A lap később "a központi politikát", de annak helyi jellegét igyekszik hangsúlyozni. Mindemellett teret kapnak a helyi, megyei eseményekről való tudósítások, beszámolók. A külpolitika részletes taglalása is visszaszorul, helyette rövid összefoglaló kapnak helyet. Az Észak-Magyarország és általában a helyi lapok fő problémája az információ szerzés és a megfelelő újságírói gárda kialakítása. Nem problémamentes a helyi eseményekről való információk beszerzése sem, mivel a megye területe viszonylag nagy. A szerkesztőség kevés munkatárssal rendelkezett ahhoz hogy a megye területén történő minden fontosabb eseménynél jelen tudjon lenni. A szerkesztőség saját gépkocsival nem rendelkezett. A kocsit a megyei pártbizottság biztosította heti előrendelés alapján. A szerkesztőségben 25 munkatárs dolgozik 18 fő ír rendszeresen cikkeket.

Magyarországon általános jelenség, hogy az újságírók többsége igyekszik a fővárosban elhelyezkedni és nem szívesen dolgoznak a vidéki szerkesztőségekben, hiszen a vidéki lapok nem nyújtanak akkora nyilvánosságot az újságíró számára, mint az országosak. Az országos lapoknak nagyobb a presztizsük, s nem utolsó sorban a pénzkereseti lehetőségek is magasabbak. Így nem szívesen mennek a vidéki szerkesztőségekbe, másrészt a tehetséges vidéki újságírókat is felszippantják az országos lapok szerkesztőségei.

A Déli Hírlap létrejötte

Az Észak-Magyarország mint megyei lap a sokoldalú igények miatt nem tud megfelelően foglalkozni a várost érintő legfontosabb kérdésekkel, így a lakosság kevés információt kap a város életéről. Igy 1969. szeptember 1-én napvilágot lát egy városi napilap Déli Hírlap néven.

Borsod-Abaúj-Zemplén az ország első olyan megyéje, ahol a rendszerváltozás óta egyidejűleg két megyei napilap: az Észak-Magyarország és a Déli Hírlap–létezett. Ráadásul szűk egy esztendőn át 1995-tõl egy harmadik napilapja is volt a térségnek, az ugyancsak Miskolcon megjelenő Új Észak, amely nem bírván állni a konkurenciaharcot, anyagi okok miatt megszűnt. 

A Déli Hírlapot 1969. szeptember 1-jén alapították. Kezdetben 1992-ig az Esti Hírlaphoz hasonlóan kora délelőtt került az utcára, s naponta 20 ezer példányban kelt el. A Déli Hírlap a kora délelőtti megjelenése miatt évtizedekig előfizetők nélkül létezett, a teljes példányszám a standokon és a rikkancsoknál kelt el.

Később hajnalban jelent meg, előfizethetővé vált, példányszáma 1997-ban meghaladta az Észak-Magyarországét. A Déli Hírlap vasárnap kivételével hétfőn 8 a hét többi napján 6 oldalas terjedelemben. Városi lap iránti valóságos igényt 1968-ban a városi pártbizottság foglalta javaslatba. A javaslat részletesen tárgyalta a lap szükségességét, jellegét, tartalmi feladatait, a lap indításának feltételei, lehetőségeit, valamint szervezeti felépítését. A javaslat szerint a lap létrehozását a városi lakosság erőtelje növekedése, az ipari termelés súlya, fontossága, a kulturális élet, a város dinamikus fejlődése tette szükségessé. Az Észak-Magyarország, mint megyei lap a sokoldalú igények  miatt, nem tud megfelelően foglalkozni a várost érintő legfontosabb kérdésekkel, így a lakosság kevés információt kap a város életéről. A javaslata szerint olyan várospolitikai napilap szerkesztése a feladat, amibe Miskolc ipari jellege dominál. A feladat egy "szocialista bulvárlap" létrehozása volt. A szerkesztők nem igazán tudták milyennek kell lennie egy ilyen lapnak. A lap profilját inkább szolgáltató jellegűvé próbálták alakítani. A Déli Hírlap 10 perces újság volt. A lap információit olyan formában tálalja, hogy azokból az utca embere is tudjon tájékozódni. Ezért sok apró hírt közölnek (max.:50-60 sorosak), amelyeket a villamoson, autóbuszon, vonaton, utazás közben is el lehet olvasni. Másik cél a gyorsaság, ami délelőtt történik a városban, arról már délben már tájékoztatják az olvasókat. A Déli Hírlap nem fizethető elő., ezért eladási példányszáma naponta változó, többnyire a nap aktuális tartalmának függvénye. Egy-egy érdekesebb, szenzációsabb cikk megjelenésével jelentősen megugrik a példányszám. Az előfizetések hiányában problémát jelent az utcai és mozgó árusok által való terjesztés. Így azok az emberek, akik napi tevékenységeik végzése közben nem érintik a belvárost, csak nehezen tudnak hozzájutni a laphoz. Az apróhirdetés kulcskérdése volt a lapnak, hiszen ez az "igazi pletyka." A hirdetésekből jelentős árbevételhez jutott a lap.

2002-ben az Inform Média az Észak-magyarországhoz hasonlóan a Déli Hírlapot is felvásárolta. Lényegében ez jelentette a végét, 2003 őszén a lap megszűnt.

Amikor a politika közbeszólt
A megyei sajtómonopóliumok kialakulásában sokszor politikai döntések diktáltak.

A nyugati befektetők saját pénzügyi forrásaikhoz mérten fillérekért jutottak a megyei lapokhoz, mégis, nem egy helyütt csak évek múltán, az olcsón szerzett újság eredményéből egyenlítették ki a vételárat.

A helyzet mára a következő: egy megye - egy napilap. 

Leosztott lapok--a rendszerváltás utáni évek
Néhány év alatt - a szerves fejlődés esélyét meg sem adva - négy nagy nyugati sajtókonszern (két német, egy osztrák és egy angol) kezébe került a vidéki magyar írott sajtó. A milliárdokkal gazdálkodó nyugati médiavállalkozások "békés egymás mellett élése " köztudott.

Az elmúlt közel másfél évtizedben meg sem próbáltak kellemetlenkedni egymásnak azzal, hogy ki-ki saját piacát a másik kárára a legkisebb mértékben is növelje.

A tizenkilenc megye közül tizennyolcban van önálló megyei napilap. A kivételt Pest megye jelenti, ahol a Népszabadság mellékleteként jelenik meg "a megyei". 

Valamivel bonyolultabb a helyzet Miskolcon, ahol az Észak-Magyarország mellett megjelenik a Déli Hírlap is. Az 54 százalékban a helyi önkormányzat tulajdonában lévő Déli Hírlap Kft. kiadó jogát az Észak-Magyarországot is birtokló Inform Média vásárolta meg. A két szerkesztőség összeköltözött, a terjesztés és hirdetésszervezés összeolvadt.

Kezdetek

Egy jellemző történet a születő magyar piacgazdaság és médiavilág hőskorából: a cég megszületését tulajdonképpen annak köszönhetjük, hogy egy debreceni fogorvosnak volt egy ugyancsak fogorvos ismerőse a kicsi, de gazdag Voralberg tartományban, aki ismeretségben állt a helyi lap agilis kiadójával. Így jutott el a magyar megyei lapok tervezett eladásáról szóló hír Ausztriába. A hamarosan létrejövő, magánszemélyekből álló osztrák befektetői csoport 1991-ben megvásárolta a három északkelet-magyarországi napilapot. A rákövetkező évben saját nyomdát építettek, majd 1993-ban, a regionális kiadók közül elsőként, átállt a saját terjesztésre. A bátor kezdeményezés nem hozott azonnali sikert, hiszen a lapok példányszáma 20-30 százalékkal visszaesett. 1995-96- ra a cég konszolidált vesztesége meghaladta az egymilliárd forintot. 

Konszolidáció
A cég vezetését ekkor új ügyvezető, Josef Kogler vette át, aki kemény kézzel fogott az átalakításhoz. A helyzet drasztikus lépéseket követelt: száz dolgozót elküldtek, 13 telephelyet bezártak. A tulajdonosi struktúra is átalakult, a korábbi befektetők egyike, Eugen A. Russ 30-ról 100 százalékra növelte tulajdonrészét. A vállalat számára 1998 a „fordulat éve” lett.

 A cég új, előremutató stratégiát dolgozott ki, melynek része volt a technikai háttér megújítása (nyomdagép vásárlása, új számítástechnikai háttér kialakítása) és az elveszett piacok visszaszerzése, hiszen időközben kis helyi lapok, kiadók sora nőtt ki a semmiből. 

osztrák mintára bevezették a Tipp ingyenes hetilapot. 

1999-ben felújították a miskolci és a nyíregyházi szerkesztőségeket Ekkor valósult meg a négy operatív cég fúziója, létrejött az Inform Média. A vállalkozás 1999-ben lett először nyereséges. 

A fejlődés újabb lendületet vett. 2000-ben átalakították a teljes hirdetési és szerkesztőségi rendszert, elindították a vasárnapi újságokat, a Hajdú Online Internetes portált, és újabb terjeszkedési terveket szőttek. 

A következő évben, a hajdúsági siker után elindult a Szabolcs Online és a Borsod Online, majd beüzemelték a miskolci call centert.

Az IM 2002-ben beolvasztotta legnagyobb miskolci konkurensét, az erős pozícióban lévő Déli Hírlapot.

A szerkesztőségek felújítása Debrecenben ért véget. 

A nyomda korszerűsítésére 2003-ban került sor, azóta a teljes gépsort számítógép vezérli.

Már valamennyi IM-napilap elérhető online változatban is. Létrejött a budapesti szerkesztőség is.

Az IM ma nemzetközi összehasonlításban is kiváló nyereségrátát produkál. 

A siker záloga annak köszönhető, hogy rövid döntési utakat sikerült kialakítani a tulajdonos, az ügyvezető és a menedzserek között. 

Világos a szervezeti struktúra, a célok és a feladatok, Tudatosan törekednek a bevált megoldások átvételére. 

A 53 ezer példányban megjelenő lap nyilvános vitákat, rendezvényeket rendez, továbbá internetes fórumot és weblapot (Borsod Online) működtet, ahol közzéteszik a fontosabb önkormányzati döntések, rendeletek szövegét is.
Arcok az Inform Médiától
Kiss László (48) újságírói pályáját 25 éve kezdte a miskolci Déli Hírlapnál, ahol végigjárta a szamárlétrát. 1992-ben lett főszerkesztő. 

Öt éve az Inform Média munkatársa, jelenleg a cég legnagyobb példányszámú lapja, az Észak-Magyarország főszerkesztője.
Összegzés
Borsod-Abaúj-Zemplén megyében - egyetlen napilap létezik. Ez pedig az ország Budapesten kívüli részében nem vezetett máshoz, mint a tökéletes tájékoztatási monopólium kialakulásához. Az írásomban megpróbáltam bemutatni városom, illetve lakóhelyem sajtójának kialakulását, fejlődését, történetét, a rendszerváltás utáni éveket, a közszolgáltatás üzletté válását. Súlyos a kórkép. Mégis úgy fest, ez alig zavar valakit.

Gulyás Adrienn Julianna
PAGE  
7

