Ez az oldal az archivumba került. Továbbiakban nem fog frissülni. Az új oldalt elérik a https://muosz.hu címen.
Televízió | Rádió | Sajtó | Új média | muosz.hu || 2022. január 22.


hirdetés
hirdetés

PARTNEREINK
Médiajogfigyelő

Metazin
Dizájnkritika
Mindent bele!
2010. január 28. csütörtök, 10:10
Egy-egy oldalpáron illetve anyagon belül is olyan mértékű az elemek mennyisége, hogy az már-már a felfoghatóság ingerküszöbét súrolja – írja dizájnkritikusunk az év elejétől új formátumban megjelenő Metropolról. Mégis úgy látja: az ingyenes kiadvány dizájnváltásával a fiatalok és az idősek körében is népszerű lehet.
Az egyik szám címlapján fél oldal hirdetésből lóg ki a keksz, belül egy bank szív alakú reklámja reméli, hogy észrevesszük. Vizuális küzdelem folyik az olvasó figyelméért. Egy-egy oldalpáron belül, de magukban az anyagokban is, olyan mértékű az elemek mennyisége, hogy az már-már a felfoghatóság ingerküszöbét súrolja. Beletettek mindent, ami belefért.

Az építkezés alapja a színekkel jól elválasztott rovatszerkezet: hírek, kultúr, plusz és a sport. Ez a rendező elv határozza meg a rovatindító oldal „nagy” anyagainak elhelyezését is. Ez így rendben is van. Csak hogy a megújult Metropol nem elégszik meg ennyivel.

Szövegkiemelőre utaló sárga jelöléseivel, kis jelecskéivel, a tónusokkal, a változatos címbetű és címrendszer használattal, a fekete-fehér játékával, a változatos kiemelések formai és egyben tartalmi (számmal kezdődő kis keretes) elemeivel, egyszóval minden eszközzel a szándékosan kisméretűre szerkesztett anyagokra vagy anyagrészekre tereli a figyelmet. Nem reménytelen ez a küzdelem. Csak szokni kell a rendet.

E napi magazinná avanzsált ingyenes kiadvány hirtelen kihívója lett a lappiac többi szereplőjének. Kár, hogy ez a címlapon nem érvényesül. Alkalmanként ugyanis a hirdetések szétverik a markáns oldalképet.

Most, hogy otthon említettem, írni akarok a Metropolról, a kislányomról kiderült, hogy nagy rajongója a lapnak. Iskolába utazva naponta nézegeti, olvasgatja. Azt mondja, mindig talál benne valami érdekeset és szuper, ahogy kinéz. Ezen gondolkodtam el kicsit.

Milyen lapokkal kínáljuk a fiatalokat, akikről az az általános vélemény, hogy nem olvasnak, újságot meg végképp nem? Konzervatív, esetleg „fiatalos” dizájnba csomagolt termékekkel. Nem találjuk (a végeredményt figyelve, a szerkesztőségek és kiadók nem is keresik) azt az eszközt, ami alkalmas lenne arra, hogy felkeltse a húszasok figyelmét a print média iránt. Talán, a lelkük mélyén már rég lemondtak arról, hogy ennek a korosztálynak papír alapon kínáljanak híreket.

Kétségtelen, a net használatának lehetőségei óriási tempóban bővülnek, ugyanakkor azt is látni kell, hogy ma még a befogadóknak csak szűk köre bírja ezt az iramot. A Metropol-szerű lap esély arra, hogy információt közvetítsünk nekik is. A másik „rétegolvasó” ugyanis a nyugdíjas. Ő olvasna, viszont általában nincs pénze újságra.

A fokozott igény a hírekre, éppen a környezetükben tapasztalt felgyorsult információáramlás miatt az idősebbek körében is jól érezhető. De nekik „előre rágott” (szerkesztett) matéria kell. Az információk nagy részét (mai kutatások szerint mintegy 86%-át) vizuális úton kapjuk. A vizuális túlkínálat a print médiában olyan, mint a 22-es csapdája: ha egyik oldalon emelik a tétet (minden eszközt bevetnek, hogy feltűnjön egy-egy reklám), a másik oldalon is emelni kell, hogy versenyben maradjanak a szerkesztőségi anyagokhoz kapcsolódó elemek.

Mégis, éppen ebben van a print média túlélési esélye: a versenyhelyzetben. Az egyik oldalon egyre kreatívabb (lásd: kártyalapba beépített mini folyadékkristályos megjelenítő a Spiegel magazinban), a másik oldalon egyre minőségibb megoldásokat kell találni. A printben a minőség, a neten a sebesség a lényeg. Jól megférhet egymás mellett mindkettő, ha utat találnak az együttműködésre.

A Metropol, ha bírja a versenyt printben és neten, közel kerülhet a szolgáltató média ideájához.
Mikó F. László
vélemények  hozzászólok
Magyar Újságírók Országos Szövetsége © 2005 | impresszum | médiaajánlat | tipp a szerkesztőnek