Ez az oldal az archivumba került. Továbbiakban nem fog frissülni. Az új oldalt elérik a https://muosz.hu címen.
Televízió | Rádió | Sajtó | Új média | muosz.hu || 2022. január 22.


hirdetés
hirdetés

PARTNEREINK
Médiajogfigyelő

Metazin
Designkritika
Túl sok a jóból?
2007. szeptember 5. szerda, 16:54
Első pillantásra megtetszett a Napi Gazdaság új layoutja az eMasa designkritikusának, bár alaposabb vizsgálat után számos gyengeségre is felfigyelt. Végül mégis arra jutott: a napilap beírhat magának egy ötöst.
A szeptember 6-i címlap
kép
Kattintson a képre!
Első pillantásra megtetszett az új Napi Gazdaság, amint a repülőtéri kioszkban megakadt rajta a szemem. Büszkén mutattam Németországban élő fiamnak, lám, nálunk is vannak nemzetközi mércével mérhető napilapok, legyen az épp egy üzleti és pénzügyi hírlap, akár.

Kedvtelve lapozgattam végig a hírlapot, tobzódva az apró ötletekben, a harmóniában, ahogy egymás mellé kerültek az egyes dizájnelemek, a gazdagon illusztrált gazdasági-sárga papírra nyomott termékben. Azonnal megtetszettek a számok kiemelésére és az anyagok iránti kíváncsiság felkeltésére szolgáló N pontok, melyek a lapban való tájékozódást és a gyors információközvetítést egyaránt szolgálják. A tárgyilagosságot sugalló és az olvasást könnyítő groteszk címbetűk, a színek és tónusok alkalmazása, az emblematikus élőfej, a jól tagolt oldalak, a könnyed hasábváltások, a funkcionális dizájn, mindent az olvasónak, hogy gyorsabban és pontosabban kerülhessen képbe, mert drága az idő itt Pesten.

Aztán, mikor kicsit később újra kézbevettem ugyan azt a lapszámot, picit elbizonytalanodtam (tényleg, csak picit). Először is: a lapfej. Ami első pillantásra csak szembetűnő volt, az jobban megnézve kicsit kaotikus és zsúfolt.
Egy belső oldal
kép
Kattintson a képre!
Az alig felismerhető bélyegképek jobb nyomdatechnikát feltételeznek, a három kisméretű címajánló a fejben alig észrevehető. A lap elegáns léniarendszere nem következetesen alkalmazott, az anyagokba rejtett keret nélküli fettelt „keretesek” helyenként alig rövidebbek, mint maguk az anyagok, a tördelés helyenként átgondolatlan megoldásokkal lep meg, a hasábszélesség ki tudja milyen logika alapján változik itt és marad meg ott, a kis portré illusztrációk mérete mintha a szöveghosszhoz alkalmazkodna csupán, és megint a képek, elcsúszott színeikkel…

De: egy napilap nem az örökkévalóság számára készül, hanem arra a napra, mikor kézbe vesszük. Ha nem vagyunk előfizetői a lapnak, az első lépés, hogy egyáltalán észre vegyük a standon. A Napi Gazdaság ennek a kritériumnak osztályon felül megfelel. A mai napilapolvasói kultúra más, mint akár csak a néhány évvel ezelőtti. Ma nem az olvasással töltött percekért, hanem a figyelem másodperceiért folyik a küzdelem. Mindent röviden összefoglalva de érthetően közölni, gyorsan képbe kerülni a nap eseményeit illetően. Ez a nagy kunszt lényege. A Napi Gazdaság ezen a téren is beírhat magának egy jelest. Jól súlyozni az oldalakon az anyagokat, hogy az olvasó úgy érezze, végigvezetik a lapon. Ez is majdnem kiváló.
Ha mind ez ilyen jól működik, az előbb leírt (negatív tartalmú) sorok ellenére, vajon akarhat-e többet egy napilap 2007-ben?

Szerintem, aligha.
Mikó F. László
vélemények  hozzászólok
hamita | 2007.09.28. 17:00
Magyar Újságírók Országos Szövetsége © 2005 | impresszum | médiaajánlat | tipp a szerkesztőnek