Ez az oldal az archivumba került. Továbbiakban nem fog frissülni. Az új oldalt elérik a https://muosz.hu címen.
Televízió | Rádió | Sajtó | Új média | muosz.hu || 2019. szeptember 19.


hirdetés
hirdetés

PARTNEREINK
Médiajogfigyelő

Metazin
Elbocsátások és új fideszes munkatársak a PLT-nél
2014. szeptember 8. hétfő, 19:54
Veszprémben kirúgták a Napló törzsgárdáját, a Vas Népénél pedig a Fidesz képviselőjelöltjével egyeztetnek az aktuális témákról, miközben a városháza sajtóirodájából érkező újságírók kerülnek pozícióba a megyei lapnál. Az eltávolítottakkal szolidarizáló petíciót már több százan aláírták, köztük a MÚOSZ elnöke is.
A Pannon Lapok Társaságához (PLT) tartozó öt napilaphoz is új vezetők érkeztek: a digitális főszerkesztőnek, szerkesztőségi menedzsernek nevezett munkatársak a gyakorlatban átvették az irányítást a lapok fölött – adta hírül a Nyugat.hu.

A fotóriporterekkel kezdték

Amint arról az eMasa beszámolt, egy évvel ezelőtt a PLT választás elé állította lapjainak fotóriportereit: vagy a fizetésüket jelentősen csökkentő, nehezen teljesíthető feltételeket szabó új szerződést írják alá, vagy a felmondásukat. Az intézkedések folyományaként került utcára mások mellett a Sajtófotó-nagydíjas Benkő Sándor fotóriporter is.

Aláírásgyűjtés a helyi nyilvánosságért és az eltávolított újságírókért
A veszprémi kirúgások miatt az interneten egy petíció is megjelent, a következő szöveggel: „Mutasd ki Te is szolidaritásod a Veszprémi Napló 2014. szeptember 4-én kirúgott újságíróival! Aláírásoddal foglalj állást az autonóm véleménynyilvánítás, a minőségi újságírás mellett! Csatlakozz petíciónkhoz, ha számodra sem mindegy, hogy milyen helyi híreket olvasol! Itt az alkalom, hogy hangot adj Te is véleményednek és megmutasd a döntéshozóknak, hogy nem tehetnek meg bármit a helyi lapoddal és a helyi újságírókkal, akik több évtizede a lokális közvéleményért dolgoztak! Szolidaríts Abafalvi Tiborral, Bartuc Gabriellával, Győrffy Árpáddal, Miklós Zsuzsannával, Nagy Imrével, Szíjártó Jánossal, Varga Ibolyával, Novothny Ottóval, Frölich Andrással és a néhány hónapja eltávolított Gombás Gabriellával!”. A petíció, amit Tóth Károly, a Magyar Újságírók Országos Szövetségének elnöke (MÚOSZ) elnöke is aláírt, ide kattintva érhető el.
M. Lengyel László, a Sajtószakszervezet ügyvezető társelnöke akkor azt mondta: „Megalakítjuk az üzemi tanácsot, bejelentjük a kollektív szerződés megkötésének igényét, létrehozzuk a munkaügyi védőháló minden olyan elemét, amelynek létrehozására és működtetésére a szakmai érdekvédelemnek lehetősége van. A másik oldalon múlik, hogy ezek a legitim lépések mennyire lesznek konstruktívak, mennyire szolgálják a dolgozók és a menedzsment közös, egyeztetett érdekeit”.

Az eMasa információi szerint az elbocsátott fotósok perei azóta is tartanak. A bíróság eddig többségében nem jogerős ítéleteket hozott, de forrásaink szerint a tárgyalások csak az anyagi kompenzációról szólnak: a felmondások szabálytalan voltát nem mondta ki a bíróság.

Kormánypárti kampány a lapokban

Később, 2014 elején, a választásokat megelőzően adta hírül a Nyugat.hu, hogy az önkormányzati kézben lévő Szombathelyi Médiacentrum Nonprofit Kft. – noha megannyi saját médium, így egy lap, a helyi tévé és portálok is a rendelkezésére állnak – szerződést kötött a PLT-vel, így a szombathelyi székhelyű megyei napilapban, a Vas Népében nyolcmillió forint értékben jelentek meg az egész oldalas, Fideszt támogató hirdetések és cikkek, amelyeket a lap a Médiacentrum birtokában lévő, nyíltan kormánypárti Szombathelyi7-ből vett át. Hasonló volt a helyzet a Veszprémi Naplóban is.

Az önkormányzati választások előtt, 2014 szeptemberétől a PLT kiad egy Helyi Polgár nevű kampánykiadványt is, minden oldal tetején a Csak a Fidesz! szlogennel, a pártot támogató és reklámozó cikkekkel. Az impresszumban szerepel a PLT két ügyvezetője, Szabó Miklós és Kázmér Judit neve is, a lap a PLT-hez tartozó Maraton Lapcsoport Kft-ben van. „Tehát a PLT nyíltan beszállt a kampányba a Fidesz oldalán” – vonja le a következtetést a kiadványt is bemutató Nyugat.hu.

Emellett a Médiacentrum – mely bevételeinek felét az önkormányzattól kapja, azaz a saját maga által megtermelt forrásokon túl közpénzből működik – az önkormányzati választások előtt újabb, nagyobb összegű, 40 millió forintos szerződést kötött a Vas Népével. Eszerint a lap péntekenként egy egész oldalon kvázi-hirdetésként a Médiacentrum cikkeit közli; ezek a cikkek kampány- vagy propagandaanyagok – írja a Nyugat.hu.

De – a portál információi szerint – nem ez az egyetlen megállapodás a lap és a cég között. A Vas Népe ugyanis havi 400 ezer forint, évi 4,8 millió forint értékben cikkeket vásárol a Médiacentrumtól. „Információink szerint hétfőnként egyeztet Mehlhoffer Tamás, a Vas Népe digitális főszerkesztője és Koczka Tibor, a Médiacentrum igazgatója arról, milyen cikkeket adnak le. Vagyis hogy mit vállalnak át a Vas Népe munkatársaitól a Médiacentrum dolgozói. Így tulajdonképpen Koczka Tibor lett a Vas Népe egyik szerkesztője – pedig ő most már hivatalosan is a Fidesz szombathelyi képviselőjelöltje” – olvasható a Nyugat.hu cikkében.

A Pannon Lapok Társasága és a Médiacentrum együttműködésének keretében az utóbbi Szombathelyi7 című hetilapját a PLT veszprémi nyomdája nyomja, a PLT terjesztői hálózata terjeszti, és szeptember 1-től a PLT átvette a lap reklámszervezését is.

Munkatársak az önkormányzat sajtóirodájából

A Médiacentrumtól vásárolt cikkek lehetővé teszik a régi újságírók elbocsátását: az utóbbi években a megyei napilap alkalmazottainak létszáma a harmadára csökkent, és a Nyugat.hu információi szerint a menedzsment újabb létszámcsökkentésre készül. „Az alkalmazottak drasztikus bércsökkentésre is számíthatnak, valamint a szerkesztőség átalakítására. Információink szerint megválnak attól, aki nem hajlandó aláírni az új bérről is szóló szerződést” – írja a portál.

A „szerkesztőség átalakítása” a Nyugat.hu beszámolója alapján egyebek mellett azt jelenti, hogy Halmágyi Miklós főszerkesztő már nem is szerepel a szerkesztőségi struktúrában, és a teljes szervezet Mehlhoffer Tamás „digitális főszerkesztő” kezében van. Burkon László, korábbi felelős szerkesztő „print menedzser” lett, ő csak a nyomtatott lappal foglalkozik, és csupán a tördelőszerkesztő és az ügyeletes digitális szerkesztő tartozik alá. Az összes többi területet Farkas Eszter kapta meg, aki a – fideszes tulajdonú – Frisss Rádióból érkezett néhány hónapja, korábban részmunkaidőben a városháza sajtóirodáján dolgozott.

Farkas Eszterhez tartoznak a hírszerkesztők, köztük az a Varga Nóra, aki a városháza sajtóirodájából a Médiacentrumhoz ment, majd pár napja a Vas Népéhez. A két hírszerkesztő a közvetlen főnöke a főállású riportereknek és a külsősöknek. De Farkas Eszterhez tartoznak a fotósok, a sport, a digitális és vizuális szerkesztő és a bloggerek is – írja a portál. Mindemellett pedig zajlik az ún. civil (társadalmi) tudósítói hálózat kiépítése. Ide újságírói végzettségű embereket várnak, akik a szűkebb környezetük eseményeiről tudósítanak – és akik adott esetben – lényegesen szerényebb költséggel – helyettesíthetnék a régi munkatársakat.

M. Lengyel László, a Sajtószakszervezet – ahol a PLT alkalmazottainak több mint tíz százaléka tag – ügyvezető társelnöke az eMasának elmondta: „nem tudjuk elfogadni, hogy új embereket vesznek fel, a régieket pedig elbocsátják, bármilyen indokkal is. Sajnos új munkaköröket mindig lehet létrehozni, régieket meg megszüntetni”. Forrásaink szerint ugyanis a vezetés a látszólagos szabályszerűség érdekében ügyel arra, hogy ne ugyanabban a munkakörben cseréljék le a korábbi munkatársakat, hanem az új, „valódi” szerkesztőknek új pozíciókat kreáljanak. Emiatt van, hogy a lapok tényleges vezetőit például „digitális főszerkesztőknek” hívják; kivételt képez a Veszprémi Napló esete, ahol a korábbi főszerkesztőt más pozícióba helyezték, hogy a helyére új főszerkesztő ülhessen. A Sajtószakszervezet jelenleg is tárgyal a PLT vezetőivel, a részletekről azonban az egyeztetés jelenlegi szakaszában a munkavállalók érdekében nem kívántak nyilatkozni.

Elbocsátások a Veszprémi Naplónál is

Az Index saját információra hivatkozva szeptember 4-én megírta: kilenc főállású újságírónak mondtak fel a Veszprémi Naplónál – amelyet szintén a PLT ad ki. A megyei napilap törzsgárdáját lapátra tették, felmondtak Bartuc Gabriella felelős szerkesztőnek is.

A lapnál májusban nevezték ki az új főszerkesztőt, Németh F. Bernadettet. Az ott dolgozók szerint ekkortól kezdődtek meg azok a változások, amelyek a mostani kirúgásokhoz vezettek. A leépítésről a kiadó ügyvezetése döntött, ők állítólag átszervezéssel magyarázták a lépést, azt állítva, hogy a leépítésekkel nem fog csökkenni a lap színvonala – írja az Index.

Bartuc Gabriella, a Veszprémi Napló eddigi felelős szerkesztője a Népszabadságnak elmondta: a Pannon Lapok Társasága ügyvédje közölte velük a hírt, hogy átszervezés miatt elküldik őket. Az írásos indoklás lényege szerint az ügyvezetés úgy látja: a tulajdonos által elvárt színvonalon nélkülük is elő tudják állítani a lapot. Az elbocsátott újságírók szakmai indoklást nem kaptak, nem közölték velük, milyen kifogás merült fel munkájukkal kapcsolatban, csak azt nyomatékosították, hogy ügyvezetői döntésről van szó.

Az elbocsátott munkatársak közül többen is megerősítették: az utóbbi hónapokban a Fideszhez valamilyen szinten kötődő fiatalok bukkantak fel a szerkesztőségben, valószínűleg elsősorban rájuk számít az ügyvezetés – írja a Népszabadság.

A helyi MSZP tájékoztatást követel
Az MSZP Veszprém Megyei Területi Szövetsége közleményben fejezte ki szolidaritását az „indoklás és élethelyzetre való tekintet nélkül” elbocsátott veszprémi újságírókkal. „Az önkormányzati választások előtt 1 hónappal különösen érthetetlen ez a lépés, ami felveti a politikai tisztogatás gyanúját is. A lap olvasóinak nevében követeljük, hogy a lépés indokairól adjanak tájékoztatást!” – olvasható az állásfoglalásban.
eMasa
vélemények  hozzászólok
Magyar Újságírók Országos Szövetsége © 2005 | impresszum | médiaajánlat | tipp a szerkesztőnek