Ez az oldal az archivumba került. Továbbiakban nem fog frissülni. Az új oldalt elérik a https://muosz.hu címen.
Televízió | Rádió | Sajtó | Új média | muosz.hu || 2017. július 23.


hirdetés
hirdetés

PARTNEREINK
Médiajogfigyelő

Metazin
Felfüggeszti a közszolgálati média működését a görög kormány
2013. június 12. szerda, 09:29
utolsó frissítés: 2013. június 17. hétfő, 17:43
Takarékossági okokból átmenetileg felfüggesztik a görög közszolgálati rádió és televízió működését – jelentette be kedden délután az athéni kormány szóvivője. Sajtóértesülések szerint 2500 – más jelentések szerint 2900 – technikus, alkalmazott, illetve újságíró került az utcára. Az Európai Bizottság közölte: nem Brüsszel záratta be a görög közmédiát. A nemzetközi újságíró-szervezetek döntés visszavonását követelik, az EBESZ aggodalmának adott hangot. A kormányfő pénteken kijelentette: részlegesen újraindulhat a közmédia.
A bejelentés sokkot okozott Athénban. A szóvivő szerint a közszolgálati média, a Hellenic Broadcasting Corporation (ERT) szerda hajnaltól szünteti be működését. 2500 alkalmazottjának munkaviszonyát pedig felfüggesztik, mindaddig, amíg a cég – kisebb létszámmal, átalakítva – ismét működni kezd – jelentette ki a szóvivő.

Az intézkedés része a költségvetési hiány csökkentését célzó törekvéseknek – tűnt ki a szóvivő nyilatkozatából, amit az alkalmazottak tiltakozással fogadtak. Tiltakozást jelentettek be a szakszervezetek is.

Az intézkedés kormányválságot okozhat, a konzervatív Új Demokrácia párt koalíciós partnerei, a Pánhellén Szocialista Mozgalom (PASZOK), továbbá a Demokratikus Baloldal pártja (Dimar) ugyanis ellenezték a döntést.

A Reuters hírügynökség szerint a mostani az egyik legdrasztikusabb takarékossági intézkedés azok közül, amelyeket a koalíció az elmúlt hónapokban hozott a nemzetközi segélycsomag fejében vállalt kötelezettségek teljesítésére. „Olyan időben, amikor a görög lakosság súlyos áldozatokat kénytelen elszenvedni, nincs helye semmifajta késlekedésnek, habozásnak vagy toleranciának a szent tehenekkel szemben” – fogalmazott a szóvivő televíziós nyilatkozatában, amelyet még a közszolgálati média sugárzott. Szimosz Kedikoglou a közszolgálati médiát a pazarlás melegágyának nevezte, és nem utalt arra, hogy az újbóli működés beindulásakor hány alkalmazottat vesznek vissza állásába.

Az athéni közszolgálati televízió alkalmazottai közölték, hogy a tiltakozásul megszállják az ERT központi épületét Athén egyik elővárosában.

Sajtóértesülések szerint 2500 – más jelentések szerint 2900 – technikus, alkalmazott, illetve újságíró került az utcára. Egyes kormányforrások szerint a kabinet szanálási terve azt célozza, hogy egy kisebb, kompaktabb közszolgálati média jöjjön létre 1000 foglalkoztatottal.

A szocialista PASZOK párt bírálta a bezárást, hangoztatva, hogy szükség van ugyan a közszolgálati média korszerűsítésére, az azonban nem történhet meglepetésszerűen és az alkalmazottakkal való konzultáció nélkül. A konzervatívok kisebbik koalíciós partnere, a Dimar megengedhetetlennek nevezte, hogy az ország közszolgálati rádió és televízió nélkül maradjon.

Az első állami rádió 75 évvel ezelőtt, 1938-ban kezdte meg működését Görögországban.

Európai Bizottság: nem Brüsszel záratta be a görög közmédiát

RTL Klub: a görög példa jobb lehet, mint a reklámadó?
Az RTL Klub esti Híradójában a reklámadó veszélyeiről szólva, a görög eseményekre utalva azt feszengette, hogy a magyar piacon lévő médiacégeket veszteségessé tevő új adó bevezetése helyett nem volna-e indokolt inkább a magyar közmédia költségvetését meghúzni – írja az Origo. A csatorna Híradója megkérdezte a kormányszóvivőtől, hogy felmerült-e már, hogy csökkentsék a közmédia költségvetését, vagy megszüntessenek egyes csatornákat. A hírműsorban elhangzottak szerint a szóvivői iroda az adás megkezdéséig nem válaszolt, a Nemzetgazdasági Minisztérium pedig későbbre ígérte, hogy reagál.
Az Európai Bizottság nem kérte Athéntől a görög közszolgálati műsorszolgáltató, az ERT bezárását, ezt a döntést a görög kormány teljesen önállóan hozta meg, Brüsszel pedig csupán tudomásul veszi – közölte szerdai közleményében az európai uniós végrehajtó testület.

A kijelentést Olli Rehn, a bizottság monetáris és gazdasági kérdésekért felelős alelnöke is megismételte az Európai Parlament strasbourgi plenáris ülésén, ahol több EP-képviselő is a bizottságot tette felelőssé, amiért a görög kormány erre a döntésre kényszerült.

„A bizottság nem kérte az ERT bezárását, de nem is kérdőjelezi meg a görög kormány jogköreit, hogy a közszférával kapcsolatos döntéseket hozzon. A görög hatóságok döntését azoknak a jelentős és szükséges erőfeszítéseknek az összefüggésében kell szemlélni, amelyeket azért tesznek, hogy korszerűsítsék a görög gazdaságot” – tudatta közleményében az uniós testület.

A bizottság egyúttal együttérzését fejezte ki a görög közmédia dolgozóinak, és kijelentette: elvárja, hogy a bejelentett elbocsátásokat a vonatkozó jogszabályoknak megfelelően hajtsák végre.

„Az Európai Bizottság támogatja a közszolgálati műsorszolgáltatást mint az európai demokrácia szerves részét” – áll a közleményben, amelyben Brüsszel egyúttal üdvözli a görög kormány elkötelezettségét amellett, hogy a jövőben olyan műsorszolgáltatót hoz majd létre, amely pénzügyileg fenntartható módon lesz képes ellátni a közszolgálati feladatokat.

Nemzetközi Újságíró Szövetség: vonják vissza a döntést!

A Nemzetközi Újságíró Szövetség (IFJ) és az Európai Újságíró Szövetség (EFJ), valamint görög tagszervezetei szerdai közleményükben felszólították a görög kormányt, hogy azonnal vonják vissza a közmédia felfüggesztéséről szóló döntésüket.

Az IFJ elnöke, Jim Boumelha az ERT munkatársainak szóló közleményében kijelentette: „Dühösek vagyunk, hogy önöknek egy olyan válságért kell fizetniük, amelyet nem önök okoztak. A válságot hosszú évek alatt a bankárok, üzletemberek és politikusok kapzsisága idézte elő, amivel veszélybe sodorták az önök fizetését és nyugdíját. Most pedig elvették a megélhetésüket is. Ami történt, az összetöri a szívünket, feldühít bennünket, de legfőképpen eltökéltté tesz, hogy az önök oldalán harcoljunk. A világ újságíróinak üzenete tiszta és hangos: vállvetve küzdünk azért, hogy megállítsuk ezt az őrületet. Megteszünk mindent, hogy visszavonják ezt a döntést.”

Az EFJ elnöke, Mogens Blicher Bjerregård kijelentette: „Ez a terv egyszerűen abszurd, és komoly csapást jelent a demokráciára, a médiapluralizmusra és az újságírásra mint közjóra Görögországban, egyúttal megfosztja az állampolgárokat az őszinte, kiegyensúlyozott információszerzéshez való joguktól. Emellett pedig mindez egyet jelent a munkanélküliséggel rengeteg újságíró számára országszerte. Minden terv elfogadhatatlan, amely a görög közmédiánál történő elbocsátásokról és a közmédia privatizálásáról szól. A regionális közmédiumokat nem helyettesítheti semmiféle vállalati érdek.”

Az IFJ és az EFJ felszólította a szakszervezeteket az összefogásra, a kormányt az újságíró-társadalom támogatására, a parlamenti pártokat pedig a szavazóik demokratikus jogainak tiszteletben tartására.

Az ügy miatt több görög újságíró-szövetség és szakszervezet non-stop sztrájkot jelentett be; egyúttal tiltakozó megmozdulást szerveznek az ERT épülete elé csütörtök délelőttre.

Az EBESZ is aggódik


A bécsi székhelyű Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet (EBESZ) honlapján megjelent hivatalos közleményben az EBESZ sajtószabadság-képviselője, Dunja Mijatovic hangsúlyozta, hogy a közszolgálati műsorszolgáltató bezárása veszélyezteti a médiapluralizmust Görögországban. A képviselő felhívta a figyelmet arra, hogy a görög kormány által elhatározott intézkedés megfosztja az állampolgárokat a nézetek sokszínűségétől, ugyanakkor súlyos gazdasági, illetve megélhetési nehézségeket okoz az elbocsátott újságírók számára.

„A közszolgálati műsorszolgáltatás nélkülözhetetlen szerepet játszik a demokráciában. Az egyetlen olyan információs forrás, amelynek az érvényes jogrend alapján kötelessége az állampolgárok objektív hírekkel, valamint pártatlan információkkal történő ellátása” – hangsúlyozta az EBESZ sajtószabadság-felelőse. Mijatovic felszólította a görög hatóságokat, hogy haladéktalanul biztosítsák az új közszolgálati műsorszolgáltató működését, garantálva annak teljes szerkesztői, pénzügyi és politikai függetlenségét. Az EBESZ képviselője élesen bírálta a csaknem 3000 alkalmazott elbocsátását.

A Nemzetközi Sajtószövetség tiltakozik

A brüsszeli Nemzetközi Sajtószövetség (API) nyilatkozatban tiltakozott az ERT görög közmédia-intézmény bezárása ellen. Az európai uniós intézményekhez akkreditált újságírók jelentős többségét összefogó API védhetetlennek minősítette a 2656 dolgozó elbocsátását, és felszólította az EU-t, hogy követelje a döntés azonnali visszavonását.

A sajtószövetség szerint nem jelent mentséget az Európai Bizottság azon magyarázkodása, hogy nem tudtak előzetesen az athéni kormánydöntésről. Az EU – szögezte le a nyilatkozat – elmulasztotta megvédeni a demokrácia egyik intézményét. „A szabad és plurális média megnyesését nem igazolhatják gazdaságossági megfontolások” – olvasható az API nyilatkozatában.

A Nemzetközi Sajtószövetség álláspontja szerint értékelendő és tiszteletben tartandó, ha meg akarják reformálni a közszolgáltatásokat, javítani kívánják a minőségét, ám az adás megszakítása, az ERT-antennák áramellátásának rendőri erők általi beszüntetése mindössze néhány órával a döntés bejelentése után „a sajtószabadság megdöbbentő tagadásával és a demokrácia fenyegetésével” ér fel.

FRISSÍTVE:

Az EP reménykedik a döntés felülvizsgálatában

Martin Schulz, az Európai Parlament (EP) német szociáldemokrata elnöke meglepődését és sajnálatát fejezte ki a görög közmédiacég bezárása miatt abban a levélben, amelyet Antonisz Szamarasz görög miniszterelnöknek küldött, egyúttal reményét fejezte ki, hogy Athén felülvizsgálja a döntést. A politikust az döbbentette meg, hogy a görög kormány előzetes értesítés és demokratikus vita nélkül döntött az ERT leállításáról.

Az EP-elnök szerint súlyos kérdések fogalmazódnak meg azzal kapcsolatban, hogy a közmédia egyik pillanatról a másikra történő leállítása összeegyeztethető-e az Európai Unió „alapvető jogi kereteivel”. A német politikus leszögezi, távol áll tőle, hogy megkérdőjelezze, hogy a görög kormánynak jogában áll stratégiai döntéseket hozni a görög közmédiáról, ugyanakkor nem tudja figyelmen kívül hagyni, hogy ez a döntés milyen aggodalmakat vet fel a demokratikus döntéshozatallal kapcsolatban.

„Mindezt figyelembe véve megkönnyebbülnénk, ha azt látnánk, hogy a görög kormány felülvizsgálja a közszolgálati műsorszolgáltató teljes bezárására vonatkozó döntést, és más lehetőségeket is számba venne a szükséges átalakítások végrehajtására, amíg a közszolgálati műsorszolgáltató még működik” – zárta levelét Martin Schulz.

Újraindulhat a görög közmédia

A görög közszolgálati rádió és televízió munkájának részleges felújítását javasolta Antonisz Szamarasz kormányfő. A konzervatív miniszterelnök péntek esti nyilatkozatában bejelentette, hogy a politikai pártok széleskörű támogatásával ideiglenes bizottságot nevezhetnek ki annak előkészítésére, hogy a közszolgálati rádió és televízió kis számú alkalmazottal haladéktalanul megkezdhesse a hírműsorok továbbítását.

A miniszterelnök vezette konzervatív Új Demokrácia pártjának nagyobbik koalíciós partnere, a Pánhellén Szocialista Mozgalom (PASZOK) azonnal jelezte, hogy nem tartja kielégítőnek Szamarasz javaslatát.
eMasa / MTI
vélemények  hozzászólok
Magyar Újságírók Országos Szövetsége © 2005 | impresszum | médiaajánlat | tipp a szerkesztőnek