Ez az oldal az archivumba került. Továbbiakban nem fog frissülni. Az új oldalt elérik a https://muosz.hu címen.
Televízió | Rádió | Sajtó | Új média | muosz.hu || 2019. szeptember 19.


hirdetés
hirdetés

PARTNEREINK
Médiajogfigyelő

Metazin
Megúszhatja a kuruc.info kaliforniai magyar tulajdonosa
2012. szeptember 7. péntek, 12:28
A magyar hatóságok évek óta próbálnak rájönni, ki áll a kuruc.info nevű szélsőjobboldali portál mögött, de helyettük az Átlátszó.hu portál szerzői fedték fel a tulajdonos kilétét. Az üzemeltető Varga Béla kaliforniai borász korábban polgári köröket szervezett, „Gyurcsány Ferenc elleni önvédelemre” biztatta a magyarokat, és MSZP-s politikusokat fenyegetett telefonon. Az ORFK közölte: eljárás továbbra sem indul ellene.
Az Átlátszó.hu szerint egy Kaliforniában élő magyar borász a kuruc.info valódi tulajdonosa. Az oldalon kedden közzétett cikkben az olvasható: „a kaliforniai Healdsburgben élő Bela Varga a kuruc.info valódi tulajdonosa”. Az Átlátszó.hu úgy jutott az információ birtokába, hogy „július 20. óta (...) a domain regisztrációs adatbázisokban a kuruc.info internetcím valódi tulajdonosát a portál indulása, 2006 óta rejtegető cég, az anonim domainszolgáltatásra szakosodott Domains by Proxy helyett a valódi tulajdonos neve és lakcíme szerepel”.

Varga Béla profilképe a Facebook-oldalán

A cikk szerint a domain regisztrációs adatbázisokból kiderült, hogy a kuruc.info korábban ismeretlen tulajdonosa és „tréfásnak szánt álneveken munkálkodó” szerkesztői a kezdetek, a domain 2006-os bejegyzése óta nem vállalják a jogi felelősséget az általuk közölt tartalmakért.

Eleve úgy jegyezték be a kuruc.info domaint, hogy az „identitásvédelemre” szakosodott Domains by Proxy amerikai internetszolgáltató neve jelenjen meg az adatbázisokban a valódi domaintulajdonos neve helyett – mutatott rá az Átlátszó.hu.

A cikk szerzője, a korábban a Magyar Narancsnál és az Indexnél dolgozó Bodoky Tamás kitért arra is, hogy a portál májusban feljelentést tett személyes adatokkal visszaélés és becsületsértés gyanúja miatt egy a kuruc.infón a nevében elhelyezett álhirdetés miatt. A rendőrség később a nyomozást felfüggesztette, mert – mint a rendőrségi dokumentumban olvasható – az Egyesült Államokkal kötött jogsegélyegyezmény alapján nincs lehetőség arra, hogy jogsegélykérelemmel olyan információt szerezzen be, amely alapján a hirdetést elhelyező kiléte megállapítható lett volna.

Az előzményekhez tartozik, hogy amerikai képviselők júniusban levélben fordultak Orbán Viktorhoz, létfontosságúnak nevezve, hogy a magyar vezetők szót emeljenek az antiszemitizmussal és a fanatizmus minden formájával szemben. A magyar miniszterelnök válaszlevelében – egyebek mellett – azt írta: „az antiszemitizmus magyarországi központja egy olyan hírportál, amely a magyar kormány föllépése elől az Egyesült Államokba menekült, s onnan végzi gyalázatos tevékenységét. Ha ez a probléma megoldódna, az antiszemitizmus magyarországi erői jelentősen meggyengülnének. Kérem önöket, hassanak oda, hogy megszűnhessenek Magyarországon az Egyesült Államokból támogatott antiszemita provokációk. Miután az Egyesült Államok kormánya visszautasította kérésünket, önökhöz fordulok segítségért”. Az Origo emlékeztet: Orbán azt is sérelmezte, hogy a Fideszt és személy szerint őt is antiszemita támadások érik a portálon.

Eljárás továbbra sem indul az üzemeltetők ellen

A kuruc.info a szélsőséges hangvételű cikkek mellett rendszeresen megsérti az általa üldözendőnek vélt emberek személyiségi jogait azzal, hogy nyilvánosságra hozza fényképüket és elérhetőségüket. A magyar hatóságok korábban, már 2008 táján is több esetben kértek segítséget az Egyesült Államoktól a honlap elleni jogi lépésekhez, az amerikai törvények alapján azonban nem kaptak adatokat a weblap működtetőiről. Az MTI a tulajdonos kilétének nyilvánosságra kerülése után megkereste az Országos Rendőr-főkapitányságot (ORFK), ahol kijelentették: továbbra sem indulhat eljárás az Egyesült Államokban a Kuruc.info üzemeltetői ellen.

„Tekintettel arra, hogy a kuruc.info olyan szerverről üzemel, amely az Amerikai Egyesült Államokban található, a hírportálon megjelenő tartalmak jogi elbírálása a joghatóság illetékességét veti fel. Jelenleg a két ország eltérő jogértelmezése miatt az Egyesült Államokban nem indulhat eljárás az oldal üzemeltetői ellen” – áll az ORFK Kommunikációs Szolgálata által az MTI-hez eljuttatott közleményben.

Az ORFK közölte, hogy a Kuruc.info portállal szemben jelenleg tíz eljárás van folyamatban az ország több rendőri szervénél, a Budapesti Rendőr-főkapitányság négy ügyben nyomoz, de számos megyei és városi kapitányság is folytat eljárásokat a weblappal kapcsolatban.

Közleményükben kitértek arra is, hogy „nincs, és nem is volt érvényben olyan központi utasítás, mely szerint a kuruc.info-t érintő feljelentések esetében el kellene tekinteni az eljárás lefolytatásától. Erre egyébként lehetőség sem lenne, hiszen a rendőrség törvényi kötelezettség alapján minden esetben fellép a jogsértések ellen”.

Polgári kör, telefonos zaklatás, borászat

A portál tulajdonosa, Varga Béla 1988-ban, a budapesti Kertészeti és Élelmiszeripari Egyetemen szerzett diplomát borászatból, majd Amerikába disszidált, ahol borászként szerzett nevet magának, de dzsessz-zongoristaként is ismert.

Az Origo Vargáról szóló összeállítása szerint a férfit az Egyesült Államokban élve sem hagyták hidegen a magyarországi események. Pásztor Tibor V. kerületi MSZP-s képviselő a portálnak azt mondta: 2008-ban felhívta őt egy amerikai számról egy Varga Bélaként bemutatkozó férfi, és nála érdeklődött, hogy meg akarja-e szüntetni a Kuruc.infót.

Pásztor állítása szerint Varga Béla több e-mailt is írt neki, amelyben perrel fenyegetőzött, illetve azzal, hogy „kifent késekkel várják Amerikában az MSZP-s és SZDSZ-es hazaárulókat” – írja Pásztorra hivatkozva az Origo. A szocialista képviselő hozzátette, 2010-ben újra írt neki Varga Béla, aki szerint elítélte őt a San Franciscó-i bíróság a szólásszabadság megsértése miatt, Pásztor azonban erről azóta sem kapott semmilyen hivatalos tájékoztatást.

Több dokumentum arra utal, hogy Varga a San Franciscó-i polgári kör vezetőjeként is tevékenykedett. 2006-ban, az őszödi beszéd nyilvánosságra kerülése és a tévészékház ostroma után például „jogos önvédelemre”, és „az ország tönkretételére szakosodott MSZP-SZDSZ-es bűnbanda fosztogatásainak megállítására” biztatta a magyarokat – írja az Origo.

A Belügyminisztérium arról tájékoztatta az Origót, hogy csak akkor indítanak büntetőeljárást, amennyiben a portálon bűncselekmény valósul meg, és ez a nyomozóhatóság előtt is ismertté válik, megindítják a büntetőeljárást. A törvénysértést elkövető személy vagy személyek felderítése és azonosítása érdekében értesíteni fogják az Egyesült Államok hatóságait is – írta az Origónak a Belügyminisztérium.
emasa / MTI / Origo
vélemények  hozzászólok
Magyar Újságírók Országos Szövetsége © 2005 | impresszum | médiaajánlat | tipp a szerkesztőnek