Ez az oldal az archivumba került. Továbbiakban nem fog frissülni. Az új oldalt elérik a https://muosz.hu címen.
Televízió | Rádió | Sajtó | Új média | muosz.hu || 2022. január 22.


hirdetés
hirdetés

PARTNEREINK
Médiajogfigyelő

Metazin
Designkritika
HVG re-design
2007. január 9. kedd, 07:46
Hosszú évek óta, hetente otthonosan léptem a HVG nevű házba és kedvenc lapom most felújította az épületet. Nem újravakolták, hanem áttervezték. Pontosan, szépen. Mikó F. László designelemzése.
„Szokásunk szerint úgy igyekeztünk "lépést tartani a korral", hogy Ön ne veszítse el a komfortérzetét, miközben a HVG-t forgatja, ugyanakkor érezze a friss szellő fújdogálását is” – írja Réti Pál főszerkesztő az ötödik oldalon (a címlap után három hirdetési oldallal nyit a lap).
Érdeklődéssel lapozok tovább. Jobbnak tűnik a papír, jobbnak a képek. Ki tudja miért, jobban érzem magam a lapban. Pedig: abban, a korábbi formájában, a kicsit szűkösnek tűnő tereivel „is” tetszett a Garcia-design. Lukas Kircheren kívül ő, Mario Garcia képviseli az egyetlen figyelemre méltó új vonalat az újságdesign világában az elmúlt években.

A korábbi lap erős és világos címrendszere az információ-közvetítés elsődleges eszközeként segítette az olvasóvezetést a lapon át. Az oldalak korábbi felépítése a fiatalabb olvasók felé igyekezett nyitni. Garcia az előző designban megőrizte a lap személyiségét, a fejlesztésekkel viszont az informatív újságírást segítette. Garcia irodalomtörténészként kezdte pályafutását, majd újságíró lett, végül több amerikai egyetemen tanított, és az utóbbi évtizedekben több mint 500 lapot tervezett át világszerte.
Egyetlen okom van mindezt megemlíteni: nem tudom, milyen kutatások, szerkesztőségi beszélgetések előzték meg az új design megjelenését, nem tudom ki tervezte át a lapot.
Röviden: bárki tette, jól tette. Pontosabban: ügyesen.

Kicsit bővebben: nagyot lépett a HVG azon az úton, mely egy nálunk még hiánycikknek számító, sokoldalú heti politikai-közéleti magazin felé vezet. Stern, Spiegel és társai a világban. Amennyit lehetett – jó ízléssel – megtartott a régi építményből a designer (csapat?). Otthonosan mozoghatunk a lépcsőházban, a nappaliban, a hálószobában de a folyosókon és a mellékhelyiségekben is. Nem fröccsöntött művirágokkal traktálnak bennünket díszítésként, nem fiatalos a lap, hanem korszerű. Ilyen a kor jobbik fele. Az újsággal nagyon intim a kapcsolata minden olvasónak. 140 oldalon csupa érdekességgel szolgálni lehetetlen. Mégis, egy jó lapban mindenki talál legalább egy kis részt, „egy kuckót”, hogy a ház hasonlatnál maradjunk, ahol jól érzi magát.

Az új címlap. A csúcstól messze
Az újságdesign nagyon összetett konstrukció, akár az építészet. Fontosak az alapok, a statika, és lényeges persze a homlokzat (ide visszatérnék, azért…), a kirakat is, a gerendáktól a vakolatig minden. A HVG-t nem újravakolták, hanem áttervezték. Pontosan, szépen. Az élő fejtől a kiemelésekig, minden a lap formátumához illeszkedik. Könnyen eligazodik benne az új látogató is, a régi ismerős pedig elégedetten nyugtázhatja: korszerűbb lett, erősebb, színesebb. Nem tarkább: sokszínűbb. A dupla iniciálé – a cikket kezdő idézőjel és betű kiemelése – ugyan nem a szívem csücske, de legyen. A tónus alányomáson jól olvasható a szöveg, a kettős képaláírás is érvényesül, a HVG Trend belső melléklet visszafogottan színes címei finoman illeszkednek a lap barátságosabbá vált arculatához.
A hirdetések is inkább szolgáltatásként simulnak a lapba, mint zavaró idegen elemként.

Az egyetlen, amit komolyan kifogásolni tudok, az éppen a címlap. Nem lett jobb. Ez a világos, jól áttekinthető belső design megérdemelt volna egy karakteresebb, tisztább címlapot.
Nem volt eddig szokásom, hogy neveket említsek, de sok örömöt kívánok Cséve Gábor művészeti vezetőnek, Artz Judit tervezőszerkesztőnek, Kiss-Kuntler Árpád és Pataky Zsolt képszerkesztőknek, valamint a HVG összes munkatársának és olvasójának az újraépített laphoz.
Mikó F. László
vélemények  hozzászólok
Magyar Újságírók Országos Szövetsége © 2005 | impresszum | médiaajánlat | tipp a szerkesztőnek